Kvalitetsudvalgets første rapport: Kap. 3

Så har jeg læst (og livetweetet) kap. 3 i Kvalitetsudvalgets rapport: “Struktur og sammenhæng i de videregående uddannelser”.

Kvalitetsudvalgets analyser tager her udgangspunkt i den antagelse, at opgaven med at få det hastigt voksende antal højtuddannede i arbejde ikke kan løses alene v.h.a. en skærpet udbudsstyring eller ved at ændre de økonomiske tilskyndelser for de studerende. Der er derfor behov for grundlæggende at gentænke selve det videregående uddannelsessystems struktur.

Udvalget identificerer i den forbindelse tre problemer med det nuværende system, som stiller sig hindrende i vejen for et bedre/optimalt match mellem uddannelsessystemet og arbejdsmarkedet:

  1. Mange universitetsuddannelser har et for ensidigt fokus på faglig og teoretisk specialisering;
  2. Arbejdsmarkedet for bachelorer er skævvredet (nærmest ikke-eksisterende for akademiske bachelorer, men fint for professionsbachelorer) og
  3. En for dårlig sammenhæng og koordinering af uddannelsesudbud mellem de forskellige videregående uddannelsesinstitutioner.

Udvalget bruger mest krudt på pkt 2, som fylder rigtig meget i analysen. Skønt det ikke klart meldes ud her, så er det tydeligvis her, at begrundelsen for at indføre en 4-årig bachelor skal findes. Udvalget har formodentlig har ret i, at der er nogle strukturelle problemer med relationen mellem det akademiske bachelor-system og det danske arbejdsmarked. Men er den 4-årige bachelor en god/den bedste løsning på disse problemer? Jeg er ikke i udgangspunktet overbevist. Men vi får se, når vi når frem til udvalgets argumentation for deres anbefalinger henne i kapitel 5.

Om filoffen

Filoffen filosoferer
Dette indlæg blev udgivet i Debat, Undervisning, Universitært. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *