Svar fra og til Jobnet Support

Jeg har fået svar på min henvendelse til Jobnet Support.

Hej Carsten

Vi har ganske mange bruger der anvender jobnet, og da vores mailboks ikke er overfyldt af klager, kan det vel ikke være så omfattende problemer?

Du kan blot sende dine synspunkter / fejl og mangler til os, så skal vi videreformidle dem til systemejeren (Arbejdsmarkedsstyrelsen) .

Med venlig hilsen
Jobnet Support
Ole

Her er mit gensvar til Jobnet Support:

 

Hej Jobnet Support/Ole

Mange tak for jeres svar.

Om problemerne med Jobnet er omfattende kan man diskutere. Det kommer ganske an på, hvad man mener med “omfattende” og “problem”. Jeg har vedhæftet et åbent brev, som jeg har sendt til Marianne Jelved, der antyder visse af de fejl og mangler, som jeg opdagede, da jeg fredag satte mig ned for at anvende systemet. Disse problemer er, kan jeg bemærke, blevet betydeligt værre, siden jeg sidst var tilmeldt Jobnet tilbage i januar.

Meget kort formuleret så er der inden for det område, hvor jeg normalt søger arbejde (undervisning, forskning, akademisk-administrative stillinger) en række mangler og uhensigtsmæssige features, som mindsker Jobnets funktionalitet ganske betydeligt. Nogle af disse problemer synes at være rimeligt vidtrækkende, da jeg kunne konstatere, at de også gør sig gældende inden for en helt anden type af jobs, end dem jeg normalt søger, nemlig de såkaldte “Hotjobs”.

På denne baggrund vil jeg mene, at der er “omfattende problemer” med Jobnet, da det er fejl og mangler som berører en lang række forskellige uddannelser, faggrupper og jobtyper.

Jeg havde nok på fornemmelsen, at Jobnet har mange brugere. Det giver lige som sig selv, når man som ledig skal være tilmeldt Jobnet for at være dagpengeberettigede. Jeg vil derfor umiddelbart skyde på, at antallet af Jobnetbrugere så nogenlunde svarer til antallet af dagpengeberettigede ledige i Danmark. Ret mig hvis jeg tager fejl.

At I ikke modtager mange klager over Jobnet kan jeg sådan set godt forstå. Ingen mennesker ved deres fulde fem har jo lyst til at bruge deres sparsomme tid på at forbedre et system som de er tvunget til at benytte sig af, som konstant minder dem om, at de er arbejdsløse og hvis grundlæggende funktioner (jobsøgning og jobkategorisering) udføres lige så godt (nogle gange bedre) andre steder på nettet.

Mit bud er, at så længe den funktion, der registrerer, at man har været inde og tjekke ugens jobudbud, fungerer, så tror jeg, at folk grundlæggende er lidt ligeglade med om resten af Jobnet halter.

I er selvsagt mere end velkomne til at videresende både brevet og denne mail til Arbejdsmarkedsstyrelsen. Brevet er som sagt allerede sendt til Marianne Jelved, og ligger desuden offentligt tilgængelig på min hjemmeside (www.filoffen.dk) og min Facebookside (www.facebook.com/filoffen), hvor den har affødt en del debat. Jeg planlægger desuden at sende en revideret udgave af brevet til Mette Fredriksen, hvis resortområde Jobnet jo falder under.

Jeg er endnu ikke begyndt at dokumentere de problemer jeg nævner i brevet (problemer med jobtype- og faggruppeopdelinger; problemer med jobsøgningsfunktionen; generelt manglende funktionalitet), men hvis der er interesse for det, og jeg kan få passet det ind i min jobsøgningsproces, så skal jeg gerne gøre det. Ellers er I og Arbejdsmarkedsstyrelsen mere end velkommen til at kontakte mig

Venlig hilsen
Carsten

About filoffen

Filoffen filosoferer
This entry was posted in Debat, Ledighed. Bookmark the permalink.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>